ד"ר שרון בן רפאל

דיכאון אחרי לידה

במהלך החודש האחרון, האם חשת לעיתים קרובות הרגשה ירודה, דיכאון או חוסר תקווה? כן / לא

במהלך החודש האחרון, האם חשת לעיתים קרובות מעט עניין או הנאה בעשייה? כן / לא

 

תשובה חיובית לאחת משתי השאלות הללו יכולה לרמז על סימפטומים של דיכאון וכדאי לפנות לייעוץ מקצועי.

 

במקרה של תשובה חיובית, ניתן למלא את שאלון אדיבורו, שאלון המשמש כלי עזר לאבחון של דיכאון. אם קיבלת ציון מעל 13 בשאלון, כדאי לפנות לאבחון מקצועי.

דיכאון לאחר לידה תוקף כ15-20% מהנשים לעיתים הוא מתחיל כדיכאון בהריון ולעיתים מתפתח בשבועות ובחודשים שלאחר הלידה. הוא מתאפיין במצב רוח מדוכא רוב היום, כמעט כל יום ו/או אובדן עניין והנאה ברב התחומים במשך לפחות שבועיים ובנוסף ארבעה מתוך הסימפטומים הבאים:

*מתוך מדריך ההפרעות של ארגון הפסכיאטרים האמריקאי – DSM-IV-TR

 

ישנם סימפטומים נוספים האופיינים לדיכאון אחרי לידה: עצבנות והתפרצויות כעס, תלונות גופניות רבות, תחושת חרדה בלתי מוסברת, התקפי פאניקה, דאגנות יתר, קושי בתפקוד היומיומי, קושי לטפל בתינוק ותחושת אדישות או דחיה כלפיו.
כפי שניתן לראות, חלק מהסימפטומים שמאפיינים דיכאון יכולים גם להיות סימפטומים נורמאליים בתקופה שלאחר הלידה, מה שמקשה עוד יותר על האבחון ומצריך פניה לאיש מקצוע – פסכיאטר או פסיכולוג.

גורמי הסיכון העיקריים להופעת דיכאון הם:

*מתוך מאמר של בויקו א. וחבריו, 2000.

 

דיכאון כבד במהלך ההריון ולאחר הלידה פוגע בהתפתחות העובר והתינוק. לאחרונה נערך מחקר שבדק כיצד ניתן למנוע מהתינוק את הנזקים עד שאמו מחלימה. הם העלו מספר המלצות:

  1. יותר אינטרקציות עם מטפלים אחרים, מלבד האם, בתקופה זו (אבות, סבתות, מטפלות, גננות).
  2. מסאז' תינוקות. במחקר מצאו כי 15 דקות של מסאז' לתינוק, פעמיים בשבוע, במשך 6 שבועות, הביא לעליה במשקל, לשיפור רגשי וחברתי ולירידה בהורמונים של סטרס אצל התינוק.
  3. שמיעה של מוזיקה אהובה ומסאז' לאם, תרמו לשיפור האינטרקציה של האם עם תינוקה.
  4. הדרכה על אינטרקציה עם התינוק.

התערבויות אלו מומלצות כי הן מביאות לשיפור ניכר בהתפתחות התינוק. במקביל יש לפנות לטיפול על מנת להביא לשיפור גם בסמפטומים של דיכאון אצל האם.

 

12 טיפים שיעזרו לך להמנע מדיכאון אחרי לידה

 

דיכאון אחרי לידה פוגע באם, בתינוק ובמשפחה. אם קיים חשד רצוי לפנות לייעוץ מקצועי. אפשרויות הטיפול המקובלות בדיכאון אחרי לידה הן פסיכותרפיה וטיפול תרופתי. במקרים של דיכאון קל-בינוני, מחקרים מצביעים על יעילות דומה לטיפול תרופתי ולטיפולים פסיכותרפויטים קצרי מועד (טיפול בין אישי או טיפול קוגניטיבי התנהגותי). לא נמצא יתרון משמעותי בשילוב של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה. במקרים של דיכאון כבד המביא לפגיעה תפקודית קשה, במצבים אובדניים חריפים, פסיכוזה או הפרעה דו-קוטבית מומלץ טיפול תרופתי.

 

אם את סובלת מדיכאון אחרי לידה או מדיכאון במהלך ההריון, אני מזמינה אותך לפגישת אבחון והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.