ד"ר שרון בן רפאל

דיכאון אחרי לידה אצל גברים

דיכאון אחרי לידה אצל גברים

חלקים מתוך הכתבה "דדי בלוז" במגזין "הורים וילדים" מאי 2012 – ד"ר שרון בן רפאל

 

דיכאון לאחר לידה מתבטא באופן דומה אצל גברים ונשים. ניתן לצפות למצב רוח ירוד רוב היום, כמעט כל היום ולאובדן עניין והנאה ברוב התחומים. סימפטומים נוספים שיכולים להופיע: ירידה במשקל או בתאבון, קשיים בשינה, מחשבות אובדניות, עייפות וחוסר אנרגיות, ערך עצמי ירוד, קושי להתרכז ולקחת החלטות. אם אתה חש חלק מהסימפטומים המתוארים זה הזמן לפעול, אני כאן כדי לעזור לך להתמודד עם המצב החדש ולהחזיר את השליטה לחייך.

 

אצל גברים דיכאון אחרי לידה מתפתח יותר לאט, במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה. לעיתים הדיכאון מתחיל רק כשלושה עד שישה חודשים אחרי הלידה. אצל גברים ניתן לראות תוקפנות ואפילו עוינות בעוד שאצל נשים ניתן לצפות לעצבנות והתפרצויות כעס. גברים שחווים דיכאון לאחר לידה חשים לעיתים קרובות בושה ועל כן לא מדברים על תחושותיהם ולא פונים לעזרה. לעיתים גברים הלוקים בדיכאון חשים שהפגיעות והרגישות שלהם ייתפסו כתכונות נשיות ומתביישים בכך. הציפייה היא שהאב יתמוך ויעזור לאם בחודשים הראשונים שלאחר הלידה, וחוסר היכולת לעמוד בתפקיד הנדרש ממנו בתקופה זו בשל הדיכאון עלול לעורר רגשות אשמה, המאפיינים במילא את תקופת הדיכאון.

 

גברים המועדים ללקות בדיכאון אחרי לידה הם כאלה שחוו אפיזודות קודמות של דיכאון או סובלים מהפרעות נפשיות אחרות, כמו בעלי היסטוריה של דיכאון והפרעות נפש במשפחה הקרובה, שעלולות להצביע על נטייה גנטית. עם זאת, גורם הסיכון המשמעותי ביותר לדיכאון אחרי לידה אצל גברים הוא דיכאון של בנות זוגם 25-50 אחוזים מהגברים העונים להגדרה זו לוקים גם הם בדיכאון אחרי לידה. אחת הסיבות לכך היא שדיכאון אחר לידה משפיע על התקשורת בין בני הזוג ויוצר לעיתים קרובות עימותים וחיכוכים. בנוסף קיים חשש שהשינוי שחל בבן/בת הזוג הוא בלתי הפיך – חוסר תפקוד בבית, חוסר אנרגיות ועצבנות – וככל שהדיכאון נמשך כך נדמה כי בן/בת הזוג השתנו לנצח ומחשבות אלה תורמות להתפתחות הדיכאון אצל הצד השני. בנוסף, מבחינה הורמונלית, ונתון זה יכול להפתיע – במחקרים נמצא כי בתקופת ההריון ולאחר הלידה ישנה ירידה ברמות של הורמונים מסוימים אצל גברים וייתכן שאצל גברים מסוימים ירידה זו גורמת לסימפטומים של דיכאון. בפן הבין אישי והפסיכולוגי – תפקיד האב דורש שינוי באורח החיים והפניית זמן ומשאבים שהיו מוקדשים לעבודה, לחברים ולתחביבים לכיוון התינוק , האם והמשפחה. לעיתים קרובות יש תחושה של אובדן עצמאות וחשש שהחופש לא יחזור לעולם. לפיכך, כל גורם לחץ נוסף המתעורר בעקבות כניסת התינוק החדש למשפחה עלול להביא לקריסה – יחסים בעייתיים עם בת הזוג, ההורים או המחותנים, תחושה שהאב נשאר מחוץ ליחסים בין האם לתינוק, זיכרונות ילדות קשים, ערך עצמי נמוך ומחשבות שליליות על היכולות האבהיות, קשיים כלכליים או קשיים בעבודה. היסטוריה של גירושים עלולה גם היא לעורר לחץ בפן הבין אישי (יחסים עם ילדים מנישואים קודמים/עם הגרושה) ובפן הפסיכולוגי (רגשות אשמה על כך שהוא מעניק אהבה לתינוק על חשבון ילדיו מנישואים קודמים).

 

הטיפול בדיכאון אחרי לידה בגברים, כמו גם בנשים נובע מאופי הדיכאון וממידת מורכבותו. תמיכה והבנה של בת הזוג ושל בני משפחה וחברים קרובים חשובות מאוד בתקופה זו ויכולות להביא לשיפור ניכר בדיכאון. אם הסימפטומים נמשכים יותר משבועיים כדאי לפנות לטיפול. ברוב המקרים מספיק טיפול פסיכולוגי של כ-12 שבועות (הטיפולים המומלצים על ידי ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי הם טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול בין אישי). במקרים של דיכאון קשה המלווה בחוסר תפקוד, למשל כשהגבר לא יוצא מהמיטה או לא יוצא מהבית, וכן במקרים של מחשבות אובדניות עם כוונה לפגוע בעצמו – יש לפנות לפסכיאטר לצורך טיפול תרופתי, וכשקיימת סכנה לפגיעה עצמית מיידית, יש לפנות לחדר מיון.

 

אם אתה סובל מדיכאון בתקופה שלאחר הלידה או מהפרעות חרדה בתקופה זו, אני מזמינה אותך לקבוע פגישת היכרות הכוללת אבחון והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.