ד"ר שרון בן רפאל

הפרעה טורדנית כפייתית OCD

הפרעה טורדנית כפייתית OCD

אם אתם חווים מחשבות טורדניות שלא עוזבות ואולי אף מבצעים טקסים, ייתכן שאתם סובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (או הפרעה טורדנית כפייתית) שניתנת לטיפול. אני מזמינה אתכם לפגישה לאבחון והמלצות לגבי הטיפול המתאים.

 

הפרעה טורדנית כפייתית (או הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD) מאופיינת במחשבות טורדניות (אובססיביות) המתבטאות בדימויים או בדחפים הנחויים כלא רצויים ויוצרים מצוקה ו/או התנהגויות כפייתיות (קומפולסיביות) המתבטאות בפעולה או במחשבה חוזרת במטרה להקל על המצוקה שמעוררות האובססיות (למרות שלרב ההתנהגויות הללו לא מקלות בכלל).

 

הפרעה זו יכולה להופיע בתצורות שונות. אתן דוגמאות לכמה סוגים אופייניים:
OCD של בדיקה מתאפיין בדחף לבדוק בכדי למנוע תוצאות קטסטרופליות – הרס, שריפה, נזק וכו'. בדיקות אופייניות כוללות בדיקה שהדלתות נעולות, שהאורות כבויים, שהברז סגור, שהארנק בתיק, קריאה חוזרת ונשנית ועוד. הבדיקות החוזרות ונשנות לוקחות זמן רב ועלולות לפגוע ביכולת להחזיק עבודה ומערכות יחסים.

 

OCD של זיהום מתאפיין במחשבות שמשהו מזוהם או עלול לגרום למחלה. לרב ההתנהגות הכפייתית תכלול שטיפה וניקיון – לדוגמא ניקיון ידיים מוגזם, ניעור של בגדים מלכלוך, צחצוח שיניים מוגזם, ניקיון מוגזם של שירותים ומטבח, כיסוי של חפצים בבדים או ניילונים – או הימנעות ממקומות או דברים מסויימים – לדוגמא נגיעה במעקה, שימוש בשירותים ציבוריים, הימצאות במקום עמוס. פעילויות אלו לוקחות זמן רב ועלולות לפגוע בתפקוד. לעיתים יש תחושה שהאדם עצמו מזוהם מבפנים וההתנהגות הכפייתית מטרתה לנקות את הנפש.

 

OCD של אגירה מתאפיין באגירה של חפצים באופן כפייתי. הבית מתמלא בחפצים שקשה להיפטר מהם אפילו כשכבר אין מקום אולם הדחף לאסוף חפצים חדשים לא ניתן לשליטה. לרב הפרעה זו מפריעה יותר לבני המשפחה, על כן גם אם האגירה לא מפריעה לאדם עצמו, טיפול בהפרעה יכול לשפר את מערכות היחסים עם בני המשפחה.

 

OCD של מחשבות טורדניות מתאפיין במחשבות חוזרות בעלות תוכן דוחה או איום ונורא (לדוגמא תוכן מיני לא מתאים, תוכן דתי, תוכן אלים). מחשבות אלו יוצרות מצוקה מאוד גדולה מעצם העובדה שהן בכלל עולות על הדעת. במציאות, כל אדם חושב לפעמים מחשבות לא הולמות ואפילו נוראיות אולם מחשבות אלו חולפות ונעלמות בתוך שבריר שניה ולא גורמות למצוקה כיוון שלאדם ברור שזו רק מחשבה. לאנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית יש תמיד ספק, "איך אני יכול לדעת שלא הייתי עושה כזה דבר?", "אם אני חושב את זה אני יכול גם לבצע". מחשבות אלו מאוד מלחיצות ויוצרות מצוקה רבה. ההתנהגות כפייתית (כמו לדוגמא לחזור על משפט מסוים) שמטרתה דווקא להרגיע עושה בדיוק להפך, היא יותר מפחידה "אם לא הייתי אומר את המשפט הזה התוצאות היו קטסטרופליות.

 

OCD של רומנציות מתאפיין בחשיבה מעגלית בנושא מסוים (נושאים דתיים, פילוסופיים, מוראלים וכו') שלא מביאה לכלום. החשיבה יכולה לכלול ויכוחים עצמיים בנוגע לנושא הנתון, העלאה של הוכחות ושיקולים שונים ועוד.

 

אם אתם סובלים מאחד מסוגי הOCD שהוזכרו או מסוג אחר של OCD חשוב מאוד לפנות לטיפול. הטיפול המומלץ ביותר בOCD נקרא חשיפה ומניעת תגובה ובאנגלית – ERP Exposure and Response Prevention. זהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי שנעשו בו התאמות על מנת שיתאים לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית, טיפול זה נחקר רבות ונמצא יעיל מאוד בהפחתת הסימפטומים והמצוקה. אורך הטיפול תלוי בעוצמת הסימפטומים ויכול לקחת בין 3 חודשים לחצי שנה.

 

אם אתם סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית, אני מזמינה אתכם לקבוע פגישה ראשונית הכוללת אבחון והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.