ד"ר שרון בן רפאל

התקפי חרדה בהריון ואחרי הלידה

התקפי חרדה בהריון ואחרי הלידה

אם חווית התקף חרדה בהריון או לאחר הלידה ומאז את ממשיכה לחשוש שזה יקרה שוב או שאת נמנעת ממקומות מסוימים או פעילויות מסוימות כדי לוודא שזה לא יקרה הגיע הזמן לפנות לייעוץ מקצועי.

 

התקף חרדה או התקף פאניקה מתאפיין באפיזודה של דפיקות לב מואצות המלוות לעיתים בסימפטום אחד או יותר: קושי לנשום, הזעה, רעידות, לחץ בחזה, כאב ראש, כאב בטן, הקאות או תחושת עילפון ובפחד שמשהו נוראי קורה לעובר או תחושה שמשהו נוראי עומד לקרות לך – אני עומדת לקבל התקף לב, להשתגע, למות, להתעלף. לרוב אין כל סכנה ממשית, רק תחושה של סכנה אולם זה מספיק כדי להכניס את הגוף למצב של FIGHT OR FLIGHT. הדופק מואץ, הנשימות מהירות וקצרות והגוף כולו מתכונן לפעולה במטרה לברוח או להילחם במקור הסכנה. כיוון שאין סכנה ממשית שיצרה את הסימפטומים, הנטייה היא לחשוב שהסימפטומים עצמם מצביעים על סכנה: פתאום את לא מצליחה לנשום והלב דופק בטירוף, רגע אחרי זה נרדמת היד או שאת מקיאה המסקנה שמשהו נוראי קורה לך מתבקשת. המחשבה הזו מעצימה את הסימפטומים ומעוררת פחד מוות, כל אחת מפרשת את המצב באופן שונה אבל הפרשנות מלחיצה ומחמירה עוד יותר את הסימפטומים ומהר מאוד כל המצב יוצא משליטה.

 

התקפי חרדה או התקפי פאניקה במהלך ההיריון מלחיצים במיוחד כאשר הם מעוררים תחושה שמשהו לא בסדר עם העובר או שההתקף מזיק לעובר. התקפי חרדה אחרי הלידה מערערים את הביטחון ביכולת לדאוג לתינוק ובעקבות כך מתחילות תחושות אשמה ובושה שמעוררים יותר מצוקה. לאחר התקף אחד נותר חשש שזה יקרה שוב, יש דריכות לשינויים פיזיולוגיים וכל שינוי עלול להביא לפרשנות שגויה שקיימת סכנה. שינויים הורמונליים ושינויים גופניים בהריון כמו גם תחושת לחץ וחרדה ביחס להריון, ללידה או לאימהות יכולים להיות קשורים להתפתחות של התקפי חרדה. השינויים הפיזיולוגיים בהריון (דפיקות לב מואצות אפילו בפעילויות קלות, לחץ בחזה, כבדות, צרבות וכל תחושה לא מוכרת) והשינויים במהלך ולאחר הלידה עלולים גם להתפרש כמצביעים על בעיה ופרשנות זו מלחיצה ומעצימה את הסימפטומים עד לכדי התקף חרדה.

 

הטיפול המומלץ בהתקפי חרדה בהריון או אחרי לידה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), בפגישות יש דגש על הסתגלות לסימפטומים הפיזיולוגיים של התקף החרדה ועל שינוי הפרשנות לסימפטומים. מניסיוני, לרוב אפשר לראות ירידה בכמות ההתקפים כבר אחרי 2-3 פגישות ובהתאם לחומרת המצב ולמוטיבציה לטיפול, ניתן להגיע להטבה מלאה לאחר 5-10 פגישות ללא טיפול תרופתי.

 

אני מזמינה אותך לקבוע פגישת היכרות הכוללת אבחון של החרדה והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.