התקפי חרדה (הפרעת פאניקה)

אם חוויתם התקף חרדה ומאז אתם ממשיכים לחשוש שזה יקרה שוב או נמנעים ממקומות מסוימים או פעילויות מסוימות כדי לוודא שזה לא יקרה הגיע הזמן לפנות לייעוץ מקצועי.

התקף חרדה (הנקרא גם התקף פאניקה או התקף אימה) מאופיין על ידי פחד עז או אי נוחות רבה שמופיע משום מקום באינטנסיביות רבה ומגיעים לשיא בתוך 10 דקות וכולל גם כמה מתוך התסמינים הבאים:

הפרעת פאניקה הינה התרחשות חוזרת ונשנית של התקפי חרדה כאשר בין ההתקפים קיים חשש מתמיד מהתקף נוסף, דאגה לגבי משמעות ההתקף או השלכותיו, שינוי משמעותי בהתנהגות בשל ההתקף. ההפרעה יכולה להיות מלוות גם באגורופוביה – חרדה ביחס להימצאות במצבים מהם קשה לברוח או שלא תהיה בהם עזרה.

כמו בהפרעות חרדה רבות, גם כאן קיימת אצל אנשים מסוימים רגישות הנובעת מגורמים גנטיים ואישיותיים לפתח הפרעת חרדה. בהפרעת פאניקה מתפתח פחד מפני הפחד. פחד הוא תגובה טבעית למצב של סכנה. כאשר אנו מפחדים הגוף מכין עצמו לפעולה – על מנת לברוח או להילחם – הלב עובד מהר יותר, הנשימה קצרה ומהירה (כפי שקורה בריצה) ושינויים אלה יוצרים סימפטומים גופניים. כאשר אנשים מפרשים באופן מוטעה את השינויים הללו (לדוגמא – זה התקף לב), הם עלולים לפחד מהם, מה שיגביר עוד יותר את הסימפטומים הגופניים, יעודד עוד פרשנות מוטעה לגבי הסימפטומים וכך יתפתח התקף חרדה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בהתקפי חרדה יעיל כמו טיפול תרופתי ולעיתים אפילו יותר. היתרון של טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא בכך שהטיפול מלמד אותך להשתלט על התקפי האימה לבד לעומת הטיפול התרופתי שעם הפסקת התרופות ההתקפים עלולים לחזור. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהתקפי חרדה הוא טיפול קצר וממוקד בשיפור הסימפטומים והחזרת תחושת השליטה. הטיפול אורך לרב 8-12 שבועות.

אם אתם סובלים מהפרעת חרדה, אני מזמינה אתכם לפגישה לאבחון ולהמלצות בנוגע לטיפול המתאים.