ד"ר שרון בן רפאל

חרדה בריאותית בהריון ואחרי לידה

חרדה בריאותית בהריון ואחרי לידה

האם את מפחדת כל הזמן שיש לעובר/תינוק בעיות רפואיות או התפתחותיות? האם את לוקחת את התינוק לבדיקות רבות? האם את מפחדת שיש לך בעיה רפואית ופונה לבדיקות רבות או להפך נמנעת מבדיקות מתוך חשש שיגלו משהו? ייתכן שאת סובלת מחרדה בריאותית הניתנת לטיפול.

 

חרדה בנוגע לבריאות שלך (היפוכונדריה) יכולה להתפתח או להתעצם בהריון ולאחר הלידה. הסימפטומים אמיתים: את חשה סחרחורות, טינטון באוזניים, קפיצות עדינות של השרירים (פסיקולציות). את בודקת באינטרנט מה המשמעות של כל זה, מנפה מידע רב ולבסוף נשארת עם אפשרות נוראית. את בודקת שוב ושוב אזורים בגופך לוודא שלא מדובר באפשרות הנוראית הזו. את מפחדת ללכת לבדיקות כדי שהפחד הנוראי שלך לא יתממש או שאת הולכת לבדיקות ומפנים אותך לבדיקות נוספות מה שמחזק את החשש שבסופו של דבר ימצאו משהו.

 

חרדה בנוגע לבריאות של תינוקך יכולה להתפתח במהלך ההיריון ולאחר הלידה. חשש שיש בעיה כלשהי אצל העובר ובדיקות רבות אשר מרגיעות לזמן קצר עד שהחרדה מתעוררת שוב. התבוננות מדוקדקת בהתפתחות התינוק: האם הרים ראש בזמן, האם התהפך בזמן, למה הוא לא מחייך עדיין. בדיקות רבות באינטרנט לוודא שהכל תקין או לחפש סיבות אפשריות לכך שהוא לא מחייך. בדיקות אשר בדרך כלל רק מלחיצות יותר או מרגיעות לזמן קצר עד שמתעוררת שוב החרדה. ריצה בין אנשי מקצוע או לחילופין הימנעות מרופאים כדי שלא יגלו את הנורא מכל. כל אלה מחזקים ומשמרים את החרדה.

 

החרדות בנוגע לבריאות שלך או של היילוד יכולות להתעורר במקביל לבעיות רפואיות מאובחנות. פחד כזה יכול להיות קשור לבעיה רפואית מאובחנת, אולם אם הוא עוצמתי מהמצופה במצב זה או אם ישנם פחדים ביחס למחלות אחרות שלא אובחנו כדאי לפנות לטיפול. הטיפול המתאים ביותר בחרדת בריאות הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. במהלך הטיפול אנחנו לומדים להכיר את החרדה, להסתגל לעוצמות שלה ולהימנע מפעולות שמחזקות את החרדה. אורך הטיפול תלוי בעוצמת החרדה אולם במקרים רבים, בתוך 3-6 חודשים ניתן להגיע להטבה ניכרת בטיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי.

 

אם את סובלת מחרדה בריאותית בהריון או לאחר הלידה, אני מזמינה אותך לקבוע פגישת היכרות הכוללת אבחון של החרדה והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.