ד"ר שרון בן רפאל

אם אתם חווים יותר ימים של דאגה מימים ללא דאגה, ייתכן ואתם סובלים מהפרעת חרדה כללית הניתנת לטיפול. אני מזמינה אתכם לפנות לייעוץ פסיכולוגי על מנת לבחון את אפשרויות הטיפול.

 

הפרעת חרדה כללית (או גד – GAD) היא אחת מהפרעות החרדה הנפוצות ביותר. היא מתאפיינת בדאגנות המוגדרת כתהליך מחשבתי המתמקד באירועים עתידיים מעוררי חרדה, שיש אי ודאות לגבי התוצאה שלהם. דאגנות זו היא מופרזת, בלתי ניתנת לשליטה ומלווה בתסמינים גופניים כגון חוסר מנוחה, עצבנות יתר, מתח שרירים, הפרעות שינה, קשיי ריכוז, רגזנות, עייפות או הפרעות שינה. אנשים שסובלים מהפרעת חרדה כללית נוטים לדמיין קטסטרופות – לחשוב על התוצאות הגרועות ביותר ולהעריך בפסימיות שתוצאות אלו יתממשו ועל כן נוטים לדאוג במצבים בהם יש אי ודאות. לעיתים יש אמונות חיוביות לגבי הדאגנות, למשל שהיא עוזרת למנוע תוצאות שליליות.

 

הפחדים כוללים מגוון רב של נושאים ובעצם כל מצב עתידי עלול להיות מוקד לחרדה. מחשבות שמשהו רע עלול לקרות למישהו יקר עלולות להביא לבדיקות חוזרות ונשנות שהכל בסדר או להימנעות. אב שיושב מול החלון ולא נרגע עד שבתו חוזרת הביתה, אם שמתקשרת שוב ושוב לבנה לוודא שהוא בסדר, ילדה שלא נרדמת עד שהוריה חוזרים מבילוי בשל חשש שלא יחזרו, הורים שלא מאפשרים לבנם לצאת לטיול השנתי כיוון שמשהו עלול לקרות. לעיתים ישנה הערכה שגויה שהתנהגות מסוימת מונעת אסון "אם לא הייתי מזכירה לו לנסוע לאט הוא בטוח היה מתרסק עם האופנוע". בדיקות, הימנעות ואמונות מוטעות משמרות את החרדה בכך שהן לא מאפשרות לאדם ללמוד שמצבי אי ודאות אינם מסוכנים.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי עובד על שינוי דפוסי החשיבה ועל חשיפה למצבים של אי ודאות. על ידי חשיפות למצבים מחוללי חרדה ניתן ללמוד שמצבי אי ודאות אינם מסוכנים, לשנות אסטרטגיות התמודדות ולהתרגל לעוררות הרגשית.

 

אם אתם סובלים מחרדה כללית, אני מזמינה אתכם לפגישה לאבחון ולהמלצות בנוגע לטיפול המתאים.