ד"ר שרון בן רפאל

פוסט טראומה (PTSD)

אם חוויתם אירוע טראומטי והוא חוזר אליכם בזיכרונות, סיוטים, פלאשבקים או שיש לכם תגובה רגשית או גופנית לזיכרון הקשור באירוע ייתכן שאתם סובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית הניתנת לטיפול.

 

הפרעת דחק פוסט טראומטית (או פוסט טראומה) מתאפיינת בסימפטומים המתפתחים עקב חשיפה לאירוע טראומתי במהלכו האדם חווה נזק לגוף או איום על הקיום (שלו או של אחרים) או לחילופין חשיפה לאירוע טראומתי במהלכו הגיב האדם בפחד, חוסר אונים או תחושת זוועה. דוגמאות יכולות לכלול התעללות מינית, התעללות גופנית, תאונת דרכים, תאונת עבודה, פריצה הביתה ומגוון רחב של אירועים מפחידים. התסמינים המתעוררים בעקבות החשיפה לאירוע הטראומתי כוללים זיכרונות חוזרים, סיוטים, פלאשבקים או תגובה רגשית/גופנית לתזכורת של האירוע. בנוסף ניסיונות להימנע ממצבים, מחשבות או זיכרונות הקשורים לאירוע וכן תסמינים של עוררות יתר כגון דריכות, תגובת בהלה מוגזמת, רגזנות, קשיי שינה וקשיי ריכוז.

 

אחד הטיפולים היעילים בהפרעת דחק הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי. הטיפול כולל חשיפה בדמיון שבמהלכה מספר המטופל את סיפור הטראומה ונעשה עיבוד של הזיכרון הטראומתי וכן חשיפה במציאות לדברים מהם האדם נמנע כיוון שהם מזכירים את הארוע ומעוררים חרדה. טיפול זה לוקח לרוב 10-16 פגישות והינו ממוקד בשיפור הסימפטומים.

 

אם אתם סובלים מפוסט טראומה שפוגעת לכם בתפקוד או באיכות החיים, אני מזמינה אתכם לפגישה בה אוכל לאבחן את הקושי ולהציע טיפול מתאים.