ד"ר שרון בן רפאל

פחד מלידה – טוקופוביה

פחד מלידה – טוקופוביה

אם את נמנעת מלהיכנס להריון בשל פחד מהלידה או מפחדת כל כך מהלידה הקרבה שאת נמנעת מכל מידע שקשור ללידה ואפילו שוקלת קיסרי במקום לידה רגילה, אשמח לעזור לך להגיע ללידה רגועה ועם תחושת שליטה יותר טובה.

 

רוב הנשים ההריוניות מדווחות על פחד כלשהו מהלידה – אובדן השליטה, הכאב, סכנות לאם ולעובר והתקופה שאחרי הלידה הם חלק מהסיבות לפחד. כאשר ההיריון מתקדם הן מכינות עצמן לאירוע בשיחות עם חברות, בסיור בחדר לידה, בקורס הכנה ללידה וכו'. הכנות אלו נותנות תחושה כלשהי של שליטה ומרגיעות מעט את הפחדים. בלידה ראשונה יש פחד מהלא נודע ובלידה שניה פחד שנובע מקושי או כאב בלידה הראשונה. למרות זאת, רוב הנשים יולדות שוב ושוב.

 

כ- 13% מהנשים הלא הריוניות מדווחות על פחד עוצמתי מלידה שגורר דחייה או הימנעות מהריון. פחד כה חזק שמביא להימנעות נקרא טוקופוביה – פוביה מלידה. הסיבה יכולה להיות קשורה להריון קודם טראומתי או לסיפורים מלחיצים על לידה. ישנן נשים שמספרות שהן היו נוכחות בלידה בתור ילדות או שסיפור הלידה של אמא הפחיד אותן כל כך שהן נדרו לעולם לא להיכנס להריון. אם את נמנית בין הנשים הללו חשוב שתדעי שיש טיפול פסיכולוגי יעיל, שיכול לעזור לך להפחית את עוצמת הפחד ולהכין אותך לתהליך ההיריון והלידה. אל תחכי עד שיהיה מאוחר מדי, תתני לעצמך סיכוי להרות באופן טבעי וללא פחד.

 

לאלו מכן שנכנסו להיריון על אף החשש, ניתן לצפות לרמה כלשהי של פחד שתתגבר לקראת הלידה. כאשר הפחדים קיצוניים, כמו בטוקופוביה ומביאים להימנעות ממידע הקשור ללידה, מסיור בחדר לידה, מקורס הכנה ללידה וגם אם אין הימנעות אבל המידע מעורר חרדה רבה כדאי לפנות לטיפול. הפחדים לרוב קשורים לאובדן שליטה במהלך הלידה, לכאב במהלך הלידה, להסתבכות רפואית כלשהי, לנזק שיגרם לילוד ולזריקות מכאיבות.

 

כאשר את נמנעת מהכנה ללידה וממידע שקשור ללידה את משמרת את החרדה ולא מכינה עצמך ללידה. הפחד שתחווי ילך ויתחזק לקראת הלידה. פחד במהלך הלידה, כתוצאה מטוקופוביה, עלול להביא להתארכות השלב השני של הלידה, לקושי לקחת החלטות חשובות במהלך הלידה, ללידה מכשירנית ולניתוח קיסרי. נשים שסובלות מפחד מלידה או מטוקופוביה, מגיעות לרוב לטיפול בסוף ההיריון, שבועות ספורים לפני הלידה ולעיתים אף ימים ספורים לפני הלידה. מניסיוני, אפילו לאחר 2-3 פגישות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי שהתאמתי במיוחד לפחד לידה, הן מגיעות ללידה עם פחות פחד ותחושת ביטחון יותר גדולה.

 

אני מזמינה אותך לקבוע פגישת היכרות הכוללת אבחון של החרדה והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.