ד"ר שרון בן רפאל

הפרעה טורדנית כפייתית בהריון ואחרי לידה

הפרעה טורדנית כפייתית בהריון ואחרי לידה

אם יש לך מחשבות של פגיעה בתינוק ומחשבות אלו מפחידות אותך ומעוררות מצוקה, ייתכן שאת/ה סובל/ת מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD אחרי הלידה. הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, אינה מסכנת את התינוק אבל גורמת לסבל בשבילך ומקשה לפעמים על ההתחברות לתינוק.

 

לכל הורה טרי חולפות בראש לעיתים מחשבות על פגיעה בתינוק. המחשבה צפה ונעלמת ולא מותירה אחריה עקבות. להניח כרית על ראשו של התינוק כשהוא צורח ללא הפסקה, להשאיר אותו במיטה ולצאת, הורים שאין להם OCD לא נלחצים ממחשבות מסוג זה. כאשר מחשבה כזאת עוברת בראש של הורה עם OCD המחשבה מלחיצה ומפחידה ומתעוררות שאלות "האם אני באמת מסוגלת לעשות דבר כזה?", "אם אני חושבת כזה דבר האם זה אומר שאני אמא לא טובה?" אותן מחשבות יכולות לעבור בראשו של אב טרי "איך ייתכן שאני חושב דבר כזה, האם זה אומר שאהיה אבא אלים?", "האם אני מהווה סכנה לילד?" השאלות הללו הם חלק מהטקסים שעושים הורים שיש להם OCD בכדי לסלק את המחשבה מראשם או בכדי לבטל אותה. המחשבה הראשונית או הדימוי של כרית על ראשו של התינוק – האובססיה. טקסים נוספים שאופייניים בתקופה זו הם חזרה כמו מנטרה על מלים או משפטים בפני התינוק כמו "אני הכי אוהבת אותך בעולם", "אף פעם לא אעשה לך שום דבר רע" או נישוק וחיבוק של התינוק על מנת להוכיח לעצמי את אהבתי.

 

תוכן המחשבות האובססיביות של פגיעה בתינוק יכול מאוד להלחיץ. דימויים או מחשבות כגון – אני אכניס את התינוק למיקרו, אחתוך אותו עם סכינים, אני אטביע אותה באמבטיה – נפוצות מאוד. בשל הבושה והחשש ש"יקחו לי את התינוק", הורים רבים מחליטים לא לשתף אף אחד. חשוב להבחין שיש הבדל גדול בין הורה עם פסיכוזה לאחר לידה או דיכאון פסיכוטי ובין הורה עם הפרעה טורדנית כפייתית או או סי די לאחר לידה. הסיכוי שהורה עם או סי די אחרי לידה יפגע בתינוק דומה לסיכוי של הורה שאין לו הפרעה פסכיאטרית. לעומת זאת הורה עם פסיכוזה לאחר לידה או דיכאון פסיכוטי עלול לפגוע בתינוק. אני מציגה מידע לגבי ההבדלים בין שתי ההפרעות מידע זה קובץ מתוך מחקרים ומוצג בפרק על אובססיות לאחר לידה בספר Anxiety in Childbearing Women של Amy Wenzel.

 

table3

 

הטבלה המוצגת כאן וההתעסקות עם ההבדלים בין ההפרעות עלולים לעורר מחשבות אובססיביות כגון "ואם זה בכל זאת פסיכוזה ולא OCD, איך אני יכולה להיות בטוחה שזה אוסידי?" אז אם יש לך שאלות מהסוג הזה מדובר כנראה בOCD. אלה שאלות של ספק שאופייניות מאוד לאו סי די. מישהי עם פסיכוזה אקטיבית לא תתעסק בשאלות האלה וסביר להניח שגם לא תקרא את הטבלה או את הכתבה הזו. אם יש לך מצוקה רבה בעקבות המחשבות האובססיביות שלך ואת/ה עושים טקסים (גם אם אלו טקסים מחשבתיים כפי שהודגם קודם) מדובר כנראה בOCD והסיכוי שהפגיעה אכן תתממש נמוך. בכל מקרה יש לפנות לייעוץ מקצועי בדחיפות על מנת לאבחן את ההפרעה ואין לראות בכתבה זו או בשאלונים באתר תחליף לייעוץ ואבחון על ידי פסיכולוג או פסכיאטר.

פרט למחשבות של פגיעה בתינוק בשוגג או בכוונה, ישנם סוגים נוספים של אובססיבית לאחר הלידה. אציין כמה מהם.

 

אובססיות זיהום – אחרי לידה

פחדים של זיהום שמעוררים מחשבות אובססיביות שהתינוק יזדהם או מחשבות על כך שהתינוק מזוהם. הטקסים הנפוצים יכולים להיות שטיפות מרובות של התינוק, שטיפות מרובות של אזורי המשחק שלו ושל המשחקים, הרתחה מרובה של הבקבוקים והמוצצים, טקסים נוספים יכולים לכלול דיקלום חוזר של משפטים/מספרים/שירים מסויימים בלב על מנת לבטל את המחשבה האובססיבית וטקסים אחרים. לצד הטקסים יכולות להיות גם הימנעויות – איסור על אחרים לגעת בתינוק, פחד לגעת בתינוק, הימנעות מלהניח את התינוק במקומות מסוימים או לתת לו לשחק בדברים מסוימים, הימנעות מהוצאת התינוק מהבית או מהכנסת העגלה הביתה.

 

אובססיות סימטריה אחרי לידה

סוג אחר של אובססיות יכול להיות קשור לסימטריה. מחשבות כמו "האוזניים שלו לא זהות", "הוא לא יפה" וטקסים של סדר וארגון. לעיתים קיים רק דחף לסימטריה ללא מחשבה אובססיבית. לדוגמא כאשר נותנים נשיקה בצד אחד, חייבים לתת גם בצד השני. כאשר יש תאומים זה יכול להתבטא במחשבה שתאום אחד יותר יפה, יותר חכם או שהאהבה כלפי תאום אחד גדולה מאשר האהבה כלפי השני. הטקסים יכולים לכלול השוואות של התאומים אחד לשני, משפטים שנאמרים לאחד או לשניהם, נשיקות וחיבוקים כדי להוכיח את האהבה.

 

אובססיות מיניות אחרי לידה

סוג נוסף של אובססיות שמלחיץ מאוד הורים הוא אובססיות מיניות. מחשבות או דימויים על תשוקה כלפי התינוק, מחשבות הקשורות באיברים הפרטיים של התינוק. הורים עם אובססיות מיניות חושבים שמחשבות אלו בלתי מוסריות ולא רוצים ליישם אותם. המחשבות האלו שונות מפנטזיה בכך שהם לא נעימות ומעוררות רגשות אשמה ותחושת מצוקה. כתגובה ישנה לעיתים הימנעות מהימצאות בסביבת התינוק, הימנעות מהחלפת חיתול או בגדים מתוך פחד לפעול בעקבות המחשבה. טקסים יכולים לכלול דקלום של משפטים מסוימים במטרה לבטל את המחשבה, שטיפת ידיים מרובה, טקסיים מחשבתיים וכו'.

 

או סי די – הפרעה טורדנית כפייתית היא בעלת בסיס גנטי, אם אתם סובלים מOCD אחרי לידה, גם אם אין אף אחד במשפחה שיש לו הפרעה אובססיבית קומפולסיבית הגן כנראה שם. הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, יכולה להתפרץ לראשונה לאחר הלידה גם אצל נשים וגם אצל גברים. הפרעה קיימת יכולה להחמיר לאחר הלידה והמחשבות האובססיביות יכולות להשתנות לתכנים שקשורים בתינוק דווקא בשל תחושת האחריות הגבוהה שיש כלפי התינוק.
הטיפול המומלץ ביותר בOCD נקרא חשיפה ומניעת תגובה ובאנגלית – ERP Exposure and Response Prevention. זהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי שנעשו בו התאמות על מנת שיתאים לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית, טיפול זה נחקר רבות ונמצא יעיל מאוד בהפחתת הסימפטומים והמצוקה. אורך הטיפול תלוי בעוצמת הסימפטומים ויכול לקחת בין 3 חודשים לחצי שנה.

 

אם את/ה סובל/ת מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית בזמן ההריון או אחרי הלידה, אני מזמינה אותך לקבוע פגישת היכרות הכוללת אבחון והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.