ד"ר שרון בן רפאל

חרדה בריאותית (היפוכונדריה)

חרדה בריאותית (היפוכונדריה)

אם אתם חווים חרדה בנוגע לבריאות שלכם או של הקרובים אליכם אשר מעוררת מצוקה ופוגעת בתפקוד שלכם, ייתכן שאתם סובלים מחרדה בריאותית הניתנת לטיפול. אני מזמינה אתכם לפגישה לאבחון והמלצות לגבי הטיפול המתאים.

 

חרדה בריאותית (היפוכונדריה) מתאפיינת במחשבות ובחרדה לגבי הבריאות שלנו או של מישהו קרוב. חרדות נפוצות נוגעות לחשש שיתפתחו מחלות כגון סרטן, מחלת לב, ALS, אלצהיימר ועוד מחלות קשות או חשוכות מרפא. לעיתים הפחדים הם יותר כלליים ויש מעין תחושה שמשהו לא בסדר בריאותית. כל אדם חושש לעיתים לגבי הבריאות שלו או של אחרים. אפשר להניח שקיימת בעיה כאשר החששות מוגזמים, מעוררים מצוקה או פוגעים בתפקוד. כאשר הם לא פוסקים גם כאשר אין ממצאים בבדיקות. כאשר החשש מוביל לבדיקות גופניות, חיפושים באינטרנט וחיפוש הרגעה אצל קרובים או אצל רופאים או להפך להימנעות מבדיקות, ביקורי רופא ומידע רפואי.

 

חרדה בריאותית קיימת אצל אנשים בריאים, אולם היא גם יכולה להתלבש על מצב בו קיימים סימפטומים רפואיים לא מוסברים או מחלה מאובחנת ולהוסיף סבל מיותר. על כן הנושא הבעייתי בחרדה בריאותית זה לא הסימפטום אלא התגובה אליו וההתמודדות איתו. בחרדה בריאותית הסימפטום מעורר דאגה רבה ומוגזמת, בדיקות חוזרות, הימנעות או חיפוש אחר עידוד והרגעה. לדוגמא אדם שמגלה גידול יחשוש וידאג אולם ימשיך לתפקד וימתין לתוצאות הבדיקות. אדם עם חרדה בריאותית מצפה לגרוע מכל, גם כאשר אין תוצאות עדיין וקיים סיכוי שהגידול שפיר או שהטיפול קצר וממוקד התגובה תהיה כאילו התוצאות קטסטרופליות. בתקופת הציפייה לתשובות של הבדיקה יהיה קושי תפקודי רב ויכולה להיות גם פגיעה במערכות יחסים קרובות, בתפקוד בעבודה ובהנאה הכללית. לרב כאשר התוצאות תקינות והאיום מוסר תהיה רגיעה קצרה ומיד ימצא מקור בריאותי אחר לדאגה.

 

לחרדה בריאותית קיים בסיס גנטי ובסיס של למידה. היא יכולה להתפתח בילדות בעקבות חרדה בריאותית של אחד ההורים מתוך למידה של דרכי ההתמודדות של ההורים כאשר מישהו חולה. חרדה בריאותית מתפתחת לעיתים קרובות בשל אירועים בריאותיים חריגים: מחלה או בעיות בריאותיות שלנו או של קרוב או מוות של אדם קרוב. אנשים בעלי רגישות לחרדה עלולים לפתח חרדה בריאותית בעקבות המידע הרב הזמין באינטרנט ובמדיה ותיאורים שמתמקדים לרוב במקרים חריגים ובמחלות נדירות. חוויות בריאותיות שליליות ותחושה שהבריאות פגיעה יוצרים ניסיון להגן על הבריאות על ידי תשומת לב מיוחדת לשינויים פיזיים ועל ידי אמונות מוטעות ואלה מעלים את הרגישות לחרדה בריאותית.

 

אם אתם סובלים מחרדה בריאותית כדאי לפנות לייעוץ וטיפול מקצועי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה בריאותית הינו טיפול יעיל וממוקד שיכול להביא להקלה משמעותית בתוך זמן קצר. הטיפול מאפשר שליטה רבה יותר על הגורמים המשמרים את החרדה – הבדיקות, החיפוש אחר הרגעה או ההימנעות – ושינוי האמונות המוטעות. הטיפול מעודד חשיבה יותר גמישה בנוגע לסימפטומים ושינוי הפרשנות הקטסטרופלית. חשיפה למחשבות שמעוררות חרדה מאפשרת תרגול של הפרשנויות החדשות וכן התרגלות לעוצמות החרדה וירידה בפחד מפני החרדה עצמה.

 

אם אתם סובלים מחרדה בריאותית שפוגעת לכם בתפקוד או באיכות החיים, אני מזמינה אתכם לפגישה בה אוכל לאבחן את הקושי ולהציע טיפול מתאים.