ד"ר שרון בן רפאל

חרדה ודאגנות בהריון ואחרי לידה

חרדה ודאגנות בהריון ואחרי לידה

אם את חשה דחף להכין עצמך למשהו רע שעלול לקרות או חרדה יומיומית בנוגע לדברים שונים – בריאות התינוק, היכולות האימהית שלך, חששות שיקרה משהו למישהו קרוב וכו' – וחרדות אלו גורמות לפגיעה באיכות חייך, הגיע הזמן לפנות לטיפול.

 

אם את מכירה עצמך כדאגנית ובהריון או לאחר הלידה הפכו הדאגות לחרדה את לא לבד. תחושת האחריות הנדרשת כאשר יש תינוק קטן לא דומה לשום דבר שחווית. הייצור הזה חסר אונים ותלוי לגמרי במבוגרים שסביבו שידאגו לו וישמרו עליו. זה מספיק כדי להלחיץ כל אחד. אפילו הורים שלעולם לא היו דאגנים מדווחים על עלייה בדאגנות ובחרדה ביחס לתינוק בשבועות ובחודשים הראשונים.

 

השאלה היא היכן שמים את הגבול. האם זה בסדר להתעורר כל שעה כדי לבדוק שהוא נושם? האם זה בסדר למדוד כמה גרמים היא העלתה כל יום? האם זה בסדר לדאוג כל היום? אם אני לא דואגת האם אני אמא פחות טובה? כאשר את חשה שהדאגה מוגזמת כדאי להתייעץ. לקראת הביקור הבא אצל רופא הילדים, תכני לעצמך רשימה ותתייעצי איתו בכל הנוגע לדאגות שלך לגבי הטיפול בתינוק. תסבירי לו שייתכן שאת דואגת יותר מדי ושהוא יעזור לך לשים את הגבול לפחות בנושא זה. "אני קמה כל שעה כדי לבדוק שהיא לא התהפכה על הבטן בלילה בטעות. האם זה נחוץ?", "עד איזה גיל אני צריכה לתעד את מספר היציאות שהיו לו כל יום?" את יכולה גם כמובן לשאול חברות, להתייעץ עם אמא או עם חמות. התייעצות כזו לא תעלים את הדאגנות הכללית מיד אבל היא יכולה לעזור לך להסתגל מהר יותר להורות, לחוש יותר בטחון ביכולתך לטפל בתינוק ולהפחית את הדאגות בנושא זה. בהדרגה, כשתחושי יותר ביטחון ורגיעה תפחת גם הדאגנות.

 

במהלך ההיריון הדאגות הנפוצות ביותר הן: שהתינוק יהיה נורמלי ושלא יהיו סיבוכים בהריון ובלידה. לאחר הלידה הדאגות קשורות ליכולת לטפל לתינוק כגון הנקה, הרגעת התינוק כשהוא בוכה. בנוסף יכולות להיות דאגות ביחס לניקיון הבית, ליכולות הכלכליות, למראה החיצוני, לילדים הגדולים בבית, לקשר עם בן הזוג ולחופשת הלידה. לרוב הדאגות מתמעטות בהדרגה במהלך השנה שלאחר הלידה עם ההסתגלות לדרישות החדשות אולם בינתיים הן גורמות לסבל מיותר, לך ולמשפחה.

 

במקרים מסוימים דאגנות יתר יכולה להיות חלק מהפרעת חרדה כללית (GAD). אם צצות בראשך דאגות ברוב שעות היום, קשה לך לסלק אותן והן גורמת לסבל משמעותי או לפגיעה בתפקוד. אם חרדה זו מלווה בתחושת חוסר שקט, עצבנות, קשיי שינה (גם כשהתינוק ישן) או אובדן תיאבון. סימפטומים אלו יכולים להצביע על הפרעת חרדה כללית. חרדה כללית ניתנת לטיפול בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אורך הטיפול כ-3-6 חודשים.

 

אם את סובלת מדאגות רבות במהלך ההריון או אחרי הלידה, אני מזמינה אותך לקבוע פגישת היכרות הכוללת אבחון של החרדה והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.