אם אתם חשים חרדה וחשש שתביישו את עצמכם לפני ובמהלך פעילויות שכוללות אנשים אחרים ייתכן שאתם סובלים מחרדה חברתית הניתנת לטיפול. אני מזמינה אתכם לפנות לייעוץ פסיכולוגי על מנת לבחון את אפשרויות הטיפול.

חרדה חברתית מתאפיינת בפחד מסיטואציות חברתיות או מביצוע פעילויות החושפות את האדם לביקורת של אחרים. בחרדה חברתית קיים חשש שההתנהגות בסיטואציות אלה תהיה מביישת או משפילה על כן יש ניסיון להימנע ממצבים כאלה, הימנעות שיוצרת פגיעה בתפקוד ובאיכות החיים. חרדה חברתית יכולה לכלול מגוון של מצבים כגון דיבור בקבוצה, שיחה עם דמויות סמכות, קשרים רומנטיים, אכילה בפומבי ועוד. חרדה חברתית יכולה גם להיות ממוקדת רק במצב אחד כמו פחד קהל.

הסובלים מחרדה חברתית מאמינים לרב שאנשים אחרים הם ביקורתיים ובעלי סטנדרטים לא מתפשרים ומאמינים שהם עצמם לא מספיק טובים ולכן לא יעמדו בסטנדרטים של האחר. הם חשים חרדה עוד לפני שהם נכנסים למצב חברתי, רק מהציפייה שישפטו אותם לשלילה. החרדה יוצרת תסמינים גופניים כמו דפיקות לב, הזעה ואף גמגום. תסמינים אלו מגבירים את החרדה בשל החשש שאחרים יראו וכתגובה מתגברים גם הסימפטומים הגופניים וכך החרדה ממשיכה להתעצם לעיתים עד כדי התקף חרדה. לרב הכניסה לסיטואציות חברתיות מעוררת חרדה רבה ועל כן יש הימנעות מסיטואציות אלה, הימנעות אשר רק משמרת את החרדה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל מאוד בטיפול בחרדה חברתית, לרב מדובר בטיפול קצר מועד של 3-6 חודשים. במהלך הטיפול לומדים לשנות את המחשבות השליליות שמתעוררות במצבים אלו ולהתרגל בהדרגה על ידי חשיפות למצב המאיים, לתסמינים הגופניים והרגשיים של החרדה בכדי שלא תיווצר התעצמות של החרדה. כמו כן לומדים טכניקות שונות שמקלות על ההתמודדות עם מצבים אלו, כמו למשל הפניית הקשב החוצה (לדוגמא להתרכז בשיחה) במקום פנימה (במחשבות השליליות ובתסמינים הגופניים).

אם אתם סובלים מחרדה חברתית, אני מזמינה אתכם לפגישה לאבחון והמלצות בנוגע לטיפול המתאים.